Hej. Jag har gjort så mycket squats i veckan att jag tror att jag håller på att självdö. Det är en sådan effektiv övning. Jag ska inte vara den som är den men fy f-an vilken hejdlös träningsvärk jag har haft. Kan knappt gå i trappor vilket är väldigt drygt med tanke på att vi inte har någon hiss i lägenhetsbyggnaden som jag bor i. Nåja, nog om det.

Som ni hör har jag kommit igång med träningen på allvar nu vilket känns riktigt bra måste jag säga. Värdet har också blivit ganska schysst så jag har även haft ork och lust att masa ut mig till skogs. Jag har inte orienterat, men väl löpt i skogsterräng och jag känner att det varit nyttigt. Ett tips till alla orienterare är att vara ute massor i skogen trots att du inte har några kontroller att lokalisera. Anledningen är att det är väldigt bra för anklar och fötter för de vänjer sig vid jobbig terräng så du inte stukar dem lika lätt. Om man bara löper på löpbandet en hel vinter och sedan ger sig ut i vildmarken är risken mycket större att man trampar snett och gör sig illa.

Så kontentan av det här blogginlägget är att preparera sig inför säsongen med basövningar. Squats är en bra sak som jag kommit igång med. Terränglöpningen är en annan. Är du också i färd med att se till att vara i god form inför vårens och sommarens orienteringstävlningar?

Posted in: Träning.
Last Modified: April 14, 2014